Tijdens een leerlingmiddag ervaar je de brugklas op de BSG.
Lees over de vernieuwbouw van de BSG. Blijf op de hoogte van de voortgang en download de bouwapp.
Je hebt les van verschillende vakdocenten. Een van hen is je mentor. De mentor is een heel belangrijke persoon op de BSG: hij of zij zorgt ervoor dat het goed gaat met de klas en iedere leerling afzonderlijk. De mentor houdt je cijfers in de gaten en hoe het verder met je gaat. Je ziet hem of haar bijna iedere dag (bij zijn of haar eigen vak, maar ook in het mentoruur). Met vragen en problemen kun je altijd bij je mentor terecht. Dat geldt ook voor je ouders. De mentor organiseert activiteiten die de klas leuk en gezellig maken. Hieronder stellen drie mentoren, drie docenten en de hoofdconciërge zich voor.
“Als brugklasmentor ben ik het eerste aanspreekpunt voor de ouders en de belangrijkste schakel tussen ouders, leerling en school. Ik zie mijzelf als een verbinding tussen die drie partijen. Ik geef les in de het vak Engels. Een mentor biedt vaak een luisterend oor en daarnaast ook advies.
Voor sommige ouders is het de eerste keer dat ze een kind op de middelbare school krijgen, ook voor hen is het spannend, dat wordt weleens vergeten. Onze brugklassers komen binnen als basisscholieren en transformeren, zeker in het eerste halfjaar, in middelbare scholieren. Ze worden mondiger, zelfverzekerder en zelfbewuster. Sommigen zie je volledig opbloeien.”
De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit ons leven. We gebruiken Instagram, Facebook, WhatsApp en Snapchat elke dag. Als docent op de BSG kun je natuurlijk de mobiele telefoon helemaal verbieden, maar je kan deze ook gebruiken als hulpmiddel in de lessen.
Het gebruik van een telefoon is voor mij als docent aardrijkskunde erg handig: met het internet kan je binnen één klik een vulkaanuitbarsting of aardbeving laten zien aan de andere kant van de wereld!
De BSG is een vernieuwende school en gaat mee met de tijd. Daarom gebruiken de docenten bepaalde apps op de telefoon om hun lessen leuker en leerzamer te maken. Je kan bijvoorbeeld quizvragen beantwoorden, filmpjes over een bepaald onderwerp bekijken en een wedstrijd spelen met een klasgenootje om te kijken wie de meeste begrippen goed heeft. Als de docent de mobiel niet als leermiddel inzet, zitten de mobieltjes van leerlingen weggeborgen in de telefoontas die in elk lokaal hangt. Zo kan iedereen zich goed concentreren en is het fijn om even niet op je mobiel te zitten.”
“Aan het begin van het schooljaar gaan alle brugklassen op kamp naar Veldhoven. Het brugklaskamp is bedoeld om elkaar beter te leren kennen in een gezellige setting. Alle activiteiten staan in het kader van samenwerking, het bevorderen van het groepsproces.
Klimmen en tokkelen, een sport- en spelmiddag, een maskerade, een reflectortocht door het donkere bos, een discoavond en als klap op de vuurpijl een paar uurtjes vertier in een tropisch zwembad voordat we terugkeren richting Bergen. Tijdens het kamp leert iedereen – leerlingen én docenten – elkaar goed kennen en ontstaan hechte vriendschappen.”
“De BSG staat in de regio bekend als een school waar je goed terecht kunt als je creatief bent. Maar als docent lichamelijke opvoeding weet ik ook dat leerlingen die goed kunnen sporten vaak ook creatief zijn, dus het één sluit het ander niet uit.
Op de BSG maken leerlingen tijdens ‘clinics’ kennis met verschillende bijzondere sporten, zoals streetdance, schermen, squash, kickboksen en klimmen. Verder organiseren we natuurlijk sportdagen, we hebben onder andere een atletieksportdag en een strandsportdag. Daarnaast kunnen onze leerlingen meedoen aan toernooien in de regio. Met snowboarden en skiën weten we elk jaar wel een prijs te pakken. Dit jaar werd de BSG derde van Nederland bij het Nederlands scholierenkampioenschap snowboarden in Zoetermeer.
Ieder jaar gaan er wel een paar leerlingen naar een vervolgopleiding in de sport. Zowel Sport en bewegen in het MBO als de Academie voor Lichamelijke Opvoeding kan wel een aantal leerlingen van de BSG verwachten. Voor deze leerlingen bieden we sport aan tijdens de BSG-uren (keuze-uren). We vertellen over de inhoud en de toelatingseisen van de vervolgopleiding. Er is ook een BSG-uur waarin meiden kunnen deelnemen aan een cursus zelfverdediging.”
“Hallo! Ik ben docent geschiedenis & aardrijkskunde en mentor van een brugklas mavo/havo. De BSG is een kleine school waar de leerling echt gezien wordt. Dat is naar mijn mening dé kracht van onze school. Korte lijnen, rechtstreeks contact, je weet over wie een docent het heeft als een naam valt.
We zorgen voor iedere leerling en proberen te bieden waar behoefte aan is. Als mentor begeleid je de leerling in zijn loopbaan. Wat is er nodig om een keuze te maken?
Het mooiste vind ik dat de leerling je in vertrouwen neemt door (soms) heel persoonlijke dingen met je te delen. Het bijzondere van ontwikkeling is dat ik jullie als jonge kinderen zie binnenkomen en als eindexamenkandidaten vol rijke ervaringen zie vertrekken. Iedere leerling krijgt de gelegenheid om te rijpen en je hebt tijdens die ontwikkeling ondervonden waarin je goed bent en waarin nog niet. Als docent en/of mentor ben ik een onderdeel geweest in die groei naar (bijna) volwassenheid!”
“Als docent Engels doe ik mee aan projecten waarin leerlingen bij verschillende vakken aan één thema werken. Een voorbeeld hiervan is het Wereldburgerschapsproject, waar we bij maatschappijleer, CKV en Engels vanuit verschillende invalshoeken en in verschillende werkvormen naar maatschappelijke dilemma’s kijken.
Een ander voorbeeld zijn de Samenhangprojecten waarbij leerlingen uit de tweede klas samenwerken met leerlingen uit de vierde in uiteenlopende thema’s als Het beste idee van de BSG of Kinetische kunst.
Tijdens de BSG-uren in 4 havo en 4 atheneum wordt o.a. Cambridge English aangeboden. Tijdens deze lessen gaan de leerlingen dieper op de stof in en worden zij klaargestoomd voor hun Cambridge-examen FCE of CAE. Aangezien veel hogescholen en universiteiten waarde hechten aan extra diploma’s en certificaten én steeds meer opleidingen in het Engels gegeven worden, is het behalen van een Cambridge Certificaat een mooie aanvulling op het schooldiploma. Leerlingen die zich opgeven doen mee aan een selectieprocedure die o.a. bestaat uit het maken van een intaketoets. Indien toegelaten tot de BSG-uren Cambridge volgen zij gedurende periode 2 en 3 2 uren per week Cambridge, gedoceerd door een native speaker.
“Als hoofdconciërge op de BSG zie ik leerlingen in alle soorten en maten. Niet alleen groepen kinderen die een beetje op elkaar lijken, maar ook individuen met een uitgesproken eigen stijl. Het mooie is dat iedereen op de BSG zichzelf kan zijn en zijn plek kan vinden.
De afstand tussen leerlingen en docenten is klein. Leerlingen krijgen de gelegenheid om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Bij mentoren, afdelingsleiders en conciërges staat de deur in principe altijd open als leerlingen iets willen bespreken of regelen. De onderlinge omgang is prettig en persoonlijk. Als conciërge zie ik vooral hoe groepen leerlingen zich buiten de lessen gedragen. Meestal gaat dat prima, maar als ik denk dat iets niet helemaal goed gaat meld ik dat bij de mentor. Signalen van pestgedrag worden altijd serieus genomen. Gelukkig komt het bijna nooit voor. Over het algemeen zijn de leerlingen van de BSG beschaafd, opgewekt en goed gebekt. Ik maak als conciërge iedere dag wel iets onverwacht leuks mee. Soms is dat met een collega, maar meestal zijn het toch de leerlingen die voor deze momenten zorgen.”